Köpvillkor

Allmänt

Hos Press & Son kan du handla i butik eller beställa varor i vår webshop. Du kan även mejla eller ringa in din beställning.

E-post info@press-son.se | Telefon 08-80 29 80

Beställningar i webshopen kan levereras till bostadsadress, till ett utlämningsställe eller hämtas i vår butik på Ranhammarsvägen 9 i Bromma.

Genom att slutföra din beställning i webshopen godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

  • Kund och personuppgifter

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras.

Mobiltelefonnummer behövs för att du ska kunna ta emot aviseringar från transportbolaget.

De personuppgifter som lämnas vid registreringen, det vill säga namn, adress, telefonnummer och e-postadress registreras och används för att hantera och skicka din order av Press & Son och den av oss anlitade transportfirman.  Dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part eller behandlas för andra ändamål än vad som anges ovan. Uppgifterna sparas i sju år enligt bokföringslagen

  • Betalningsalternativ

Vi använder oss av både Paypal och Paysons betalningstjänst och kan erbjuda följande betalningsalternativ. Faktura, delbetalning, kortbetalning Visa och MasterCard, direktbetalning via internetbanker som Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea samt Danske Bank. För betalningar under 700 kr är det möjligt att göra SMS-betalning (WyWallet).

Om Paysonfaktura

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna
nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Betalningsvillkor

Genom att godkänna informationen i kassan godkänner du betaltjänstleverantörens villkor. Genom att klicka på ”slutför köp” godkänner du våra villkor.

Inget lägsta ordervärde

Vi tillämpar inget lägsta ordervärde.

  • Orderbekräftelse, leveransbekräftelse

Efter slutförd beställning i webshopen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven e-postadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta oss på info@press-son.se

I samband med att din beställning skickas från oss skickas en leveransbekräftelse till den e-postadress du angav vid beställningen.

I de fall beställningen skall hämtas i vår butik på Ranhammarsvägen 9 i Bromma skickas leveransbekräftelsen som en bekräftelse på att beställningen är klar för avhämtning.

  • Beställning, frakt och leveranser

Genom att slutföra din beställning i webshopen godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är riktig. Om den på något sätt är felaktig eller om du önskar ändra din order vi dig kontakta oss omgående.

Från webshopen levererar vi inom Sverige och till Norge, Danmark och Finland. För beställningar till övriga länder kontakta oss på info@press-son.se eller telefon 08-80 29 80.

Leveranser sker antingen med DHL eller DSV till ombud eller som hemleveranser. Beställningar kan även avhämtas i vår butik på Ranhammarsvägen 9, Bromma.

Vid leverans av beställningar till ombud eller som hemleverans aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet.

Frakt

Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar. I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummer ordern skall levereras till. Kostnad för frakt visas i kassan innan du bekräftar din beställning.

Hämta i butik

Vid leveranssätt ”Hämta i butik” får du en leveransbekräftelse till din angivna e-postadress när beställningen är klar för avhämtning.

Leveranstid

Vi gör vårt bästa för att du ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera vid omständigheter över vilka vi inte råder.

Avgift för outlöst paket 

Levererade varor ligger kvar i 7 dagar hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta.

Om du inte löser ut ditt paket efter 7 dagar skickas det i retur till oss. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Press & Son rätten att debitera en avgift för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans eller avhämta din vara ber dig kontakta oss för en diskussion kring leverans eller avhämtning.

Avgifter vid hemleverans / utkörning

DSV och DHL debiterar lagerhyror från 350 kr per dygn från fjärde dagen efter att godset ankommit deras terminal. För att undvika onödiga extrakostnader ska leveransdag ske inom tre dagar efter att godset ankommit terminalen.
Sändning som ej kan levereras på grund av att mottagaren inte går att nå för avisering eller om mottagaren vägrar ta emot sändning debiteras lagerhyra från fjärde dagen.
Om leverans eller avhämtning försenas genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att ta ut en avgift för de extra kostnader, exempelvis lagerhyror, som kan uppstå för oss. Om du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi kommer då att återbetala köpesumman med avdrag för uppkomna kostnader såsom lagerhyror, leverans- och returfraktkostnad.

Åldersgräns för beställningar

Kunder under 18 år måste ha förmyndarens tillstånd för att göra beställningar har oss.

  • Priser

Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna inklusive svensk moms. Momsen är 25 %. Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar.

  • Ånger, retur och bytesrätt

Privatkonsument, har i enligt med ”Lagen om distansavtal” alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtat eller mottagit varan.

Ångerrätten gäller endast då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får inte vara använd, men förpackningen får ha öppnats varsamt.

För att som privatkonsument, använda ångerrätten, ska man kontakta Press & Son innan retur sker. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi har fått tillbaka varan och returen är godkänd. Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad. 

Du kan även returnera varor i vår butik på Ranhammarsvägen 9 i Bromma. Ta med din vara och ditt kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter.

När ångerrätten inte gäller

Undantag för ångerrätt gäller beställningsvaror som är specialtillverkade efter kunds särskilda önskemål. Exempel på produkter där ångerrätten inte gäller är måttbeställda rörkonstruktioner, måttanpassade båtställningar, husställningar eller specialkapade rör.

Avbeställning

Som privatperson har du rätt att avbeställa din order innan vi har skickat ordern till dig. Undantaget är beställningsvaror som redan har börjat tillverkas.

Retur

Du har alltid möjlighet att returnera köpta varor i vår butik. Ta med din vara och ditt kvitto.

Om du vill returnera en eller flera varor genom att anlita transportör är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till oss. Vi löser inte ut försändelser som skickas mot postförskott eller efterkrav.

För beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Returadress

Press & Son AB, Ranhammarsvägen 9, 16867 Bromma, Sverige

Återbetalning

Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken. Vid retur av varor via transportbolag sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalt mot faktura återbetalas pengarna till ditt kontonummer. Har du betalat via Payson eller Paypal återbetalas pengarna genom dem.

  • Reklamation

Som konsument har du enligt lag tre års reklamationsrätt. Om du har fått en felaktig eller defekt vara, gäller också transportskador, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt. Du reklamerar din vara i vår butik eller genom att kontakta oss på  info@press-son.se eller telefon 08-80 29 80.

  1. Vid reklamation i vår butik tar du med dig din vara och ditt kvitto.
  2. Vid reklamation med anlitande av transportör ber vi dig kontakta oss för att få bästa service i ärendet. Det är alltid fri frakt vid godkänd reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentköplag. Press & Son förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentköplag.

  • Transportskadade varor

Om en vara skadas under transporten skall skadan omgående anmälas till speditören. Du kontaktar även oss för reklamation.

  • Äganderättsförbehåll

Alla varor du beställt är Press & Sons egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

  • Reservation

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel.

  • Ansvarsbefrielse

Händelse utanför Press & Sons kontroll, vilken inte skäligen kunnat förutses, skall hänföras till Force Majeure, vilket innebär att Press & Son befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personal, transportstörningar, oavsett om detta uppkommer hos oss eller hos våra leverantörer. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadeavstånd.

  • Kundservice

Om du har några frågor eller du av någon annan anledning önskar nå vår kundservice finns vi tillgängliga på:

Telefon 08-80 29 80 | E-post: info@press-son.se

 

Har du frågor? Hör av dig till oss!

Ring oss gärna på telefon 08-80 29 80 eller maila oss på info@press-son.se. Du kan också kontakta oss via formuläret som dyker upp om du klickar på ”Kontakta oss”-knappen.